کارت اقامت دبی

کارت اقامت دبی

کارت اقامت دبی

کارت اقامت دبی یا Emirates ID یک کارت شناسایی است که برای تمام ساکنان امارات اجباری است. افرادی که از کشورهای دیگر اقامت دبی می‌گیرند یک Resident identity card دریافت می‌کنند. دبی اقامت دائم به کسی نمی‌دهد و فقط اقامت موقت دارد؛ به همین علت کارت اقامت افراد مهاجر تفاوت‌هایی با کارت افراد بومی دارد. کارت اقامت دبی توسط اداره فدرال امارات صادر می‌شود. طبق قانون کشور امارات شما باید حتما کارت اقامت خود را همواره همراه داشته باشید. کارت اقامت دبی برای شهروندان خارجی برای انجام تمام کارهای اداری لازم است. به زبان ساده کاربرد کارت اقامت دبی مانند کارت ملی در ایران است.

کارت اقامت دبی چه استفاده‌هایی دارد؟

کارت اقامت باید همواره همراه شما باشد تا هویت شما به عنوان یک فرد مهاجر در دبی قابل تشخیص باشد. برای دریافت تمام خدمات دولتی، ورود و خروج از دبی، خرید یا اجاره مسکن، ثبت نام در مراکز آموزشی، استخدام، دریافت دارو، پذیرش در بیمارستان و دریافت خدمات بانکی نیاز به کارت اقامت دبی دارید.

کارت اقامت دبی

گرو گرفتن کارت اقامت

لازم به ذکر است که است هیچ کس حق ندارد به هر علتی کارت اقامت شما را بگیرد. اگر برای کار به دبی می‌روید ممکن است که بعضی از کارفرماها کار اقامت شمار را به عنوان ضمانت از شما بخواهند که این کار خلاف قانون است و اگر با چنین شرایطی رو به رو شدید حتما به مراجع قضایی امارات مراجعه کنید.

چه اطلاعاتی بر روی کارت اقامت درج می‌شود؟

اسم کامل فرد دارنده کارت به همراه عکس وی، تاریخ تولد، جنسیت، ملیت و شرایط اقامت بر روی کارت اقامت دبی درج می‌شوند. اینکه شما از کدام کشور به دبی آمده‌اید و ملیت واقعی شما چیست و شرایط اقامت شما مثل اینکه اقامت طلایی است یا خیر، اینکه چند ساله است و غیره هم بر روی کارت اقامت دبی ثبت خواهند شد.

ویژگی‌های کارت اقامت

کارت اقامت دبی یک کارت شناسایی هوشمند است. این کارت شامل امضای الکترونیک و گواهی احراز هویت فرد دارنده است. اثر انگشت تمام انگشتان فرد نیز به صورت دیجیتالی در این کارت ثبت شده‌اند. بر روی هر کارت اقامت دبی یک شناسه 15 رقمی درج شده است که به مانند کد ملی عمل می‌کند. این شناسه برای هر فرد یک کد بخصوص است که در پیش برد برخی از کارهای ادارای به شکل الکترونیک بسیار کارآمد است. کارت اقامت دبی یک تراشه الکترونیک هوشمند هم دارد که اطلاعات اسکن عینبیه چشم فرد را ذخیره دارد.

کارت اقامت دبی

چگونه کارت اقامت دبی بگیریم؟

برای دریافت کارت اقامت دبی خود می‌توانید مراحل زیر را پیش برید:

  • ابتدا به سایت رسمی اداره فدرال امارات مراجعه کنید و وارد قسمت کارت اقامت بشوید
  • فرم اولیه درخواست کارت اقامت را پر کنید که شامل اسم و مشخصات فردی می‌باشد
  • اسکن مدارک هویتی خود را مثل پاسپورت و ویزا آپلود کنید

اگر شما اقامت امارات را داشته باشید با طی کردن این مراحل کارت اقامت خود را دریافت خواهید کرد. کارت اقامت برای شما صادر و با پست به دست شما خواهد رسید.

تمدید کارت اقامت

پس از اینکه مدت زمان ویزای شما به پایان رسید، کارت اقامت شما هم از اعتبار خارج خواهد شد. اگر موفق به تمدید ویزای خود شدید باید برای دریافت مجدد کارت اقامت دبی اقدام کنید. این کار را می‌توانید هم به صورت حضوری و به صورت آنلاین انجام دهید. برای تمدید کارت اقامت خود علاوه بر مدارک هویتی و ویزا به شماره شناسه کارت اقامت قبلی هم احتیاج است. کارت جدید هم با پست به دست شما خواهد رسید. بهتر است که قبل از پایان اعتبار کامل کارت اقامت قبلی خود اقدام به دریافت کارت جدید کنید زیرا اگر مدتی را بدون کارت اقامت در دبی باشید ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید.

تغییر اطلاعات نظیر آدرس

همان طور که گفته شد کارت اقامت دبی هوشمند است و اطلاعات شخصی شما مثل آدرس محل زندگی در آن ثبت خواهد شد. اگر محل سکونت خود را تغییر دادید حتما باید این را به سازمان امور تابعیت امارات اطلاع دهید. می‌توانید حضوری و یا اینترنتی با مراجعه به وبسیات سازمان امور تابعیت امارات ICA اطلاعات تغییر کرده را گزارش دهید. هر فرد موظف است که تغییرات ایجاد شده را نهایتا تا 30 روز بعد به سازمان تابعیت امارات اطلاع رسانی کند.

کارت اقامت دبی

سخن پایانی

در مجموع، کارت اقامت دبی برای پیشبرد تمام امور زندگی در این شهر لازم است. در حفظ و نگهداری از این کارت دقت فرمایید و اگر این کارت را گم کردید و یا دزدیده شد، حتما بالافاصله به مراکز مربوطه در امارات اطلاع رسانی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ایران امارات

مرجع اطلاعاتی ایرانیان مقیم امارات

با توجه به آزاد شدن واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در داخل و خارج از ایران

به دلیل درخواستهای بسیار زیاد جهت اعلام قیمت بروز خودرو لطفا فقط از طریق فرم زیر اقدام نمایید تا سریعتر پاسخگویی شود.